Vývoj automobilového koncernu Volkswagen

Volkswagen, neboli „lidový vůz“, je německá automobilka s hlavním sídlem ve Wolfsburgu, což je město, které bylo zbudováno přímo kvůli automobilce. Společnost byla založena v roce 1937 na příkaz Adolfa Hitlera, který si přál státní automobilku, která by vyráběla vozy i pro chudší vrstvu obyvatelstva. Idea prvního vozu byla taková, že vůz měl dosahovat rychlosti 100 km/h, měla v něm být čtyři sedadla, úsporný na spotřebu paliva a jeho cena se měla vejít do tisícovky říšských marek. Za konstruktéra tohoto vozu si Hitler vybral osvědčeného Ferdinanda Porscheho. Ovšem úplně první nákres zaobleného automobilu navrhnul sám Hitler, který se inspiroval designem českých vozů Tatra. volskwagen.jpgA tak vznikl první Volkswagen Brouk. Inspiraci Tatrovkou ale německá automobilka dlouho odmítala, uznala ji až v roce 1961, kdy vyplatila jednorázové odškodné Československému státu. Během II. světové války se automobilka musela stát zbrojním podnikem a výroba civilních automobilů byla pozastavena a začala se zde vyrábět vojenské terénní vozidla. Válka je také smutnou etapou podniku v tom, že zde během ní byly dvě třetiny zaměstnanců na nucených pracích. Po skončení války byla výroba osobních automobilů obnovena, ovšem již pod britským vedením. Od roku 1946 až do roku 1948 automobilka vyrobila již tisíc vozů měsíčně. V roce 1950 začal podnik vyrábět model Transporter, který pod tímto názvem vyrábí dodnes. V padesátých letech také začala automobilka své modely vyvážet do světa a postupně založila dceřiné společnosti na všech kontinentech. autobus.jpgV šedesátých letech postupně odkoupila celý podíl automobilky Auto Union GmbH a přejmenovala ji na dnes známou Audi. I sedmdesátá léta byla pro koncern velmi úspěšná, zahájila se totiž výroba dnes nejúspěšnějších modelů Passat a Golf. V osmdesátých letech se společnost rozrůstá o novou španělskou automobilku Seat a v devadesátých letech získal i českou Škodovku. Dnes je koncern Volkswagen největší automobilkou v celé Evropě.

Doporučené články